حراست از کتاب (تولید زیر زمینی کتاب)

حراست از کتاب (تولید زیر زمینی کتاب):

به چاپ بدون اجازه ی کتاب ناشران و نویسندگان توسط افراد غیر، اصطلاحاً اُفست کتاب می گویند. متأسفانه از دیر باز که ایران کتابخوان های بسیار بسیار کمی داشته است این داستان بوده است و هنوز هم که ایرانِ عزیز، کتابخوان های بسیار کمی دارد، همان آش است و همان کاسه. آن روز (سال ۱۲۸۶ شمسی) حاجی شیخ احمد کتابفروش زحمت اُفست کتاب های چند نویسنده ی بخت برگشته را می کشیده است و امروز ده ها مازاراتی سوار زحمت چاپ کتاب های انتشارات گاج و صد ها ناشر دیگر را می کشند. اما نکته تأسف بار تر اینجاست که در بسیاری از موارد اُفست یک کتاب از خود کتاب اصل بیشتر فروش می رود، حتی چندین برابر؛ با کمی تأمل در این امر خواهید دریافت که تمایل به تهیه کتاب اُفست در صنف پخش کننده و کتاب فروش بیشتر از کتاب اصل است و با این حساب در این صنف محترم افراد حرام خوار کم نیستند. از دلایل مهمی که باعث چنین وضعیتی شده است این است که سود حاصل از فروش کتاب اُفست، ۲۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از کتاب اصل است که البته دلیل این تفاوتِ زیاد هم، کاملاً روشن است؛ کتاب اصل حاصل چندین سال زحمت نویسنده و ناشر مربوط به آن است، ولی اُفست حاصل یک اِسکنِ ساده از کتاب اصل.

مخلص کلام اینکه همه ی این مشکلات باعث شده است که امروزه تلاش نویسندگان در نگارش کتاب های درخور توجه و تلاش ناشر در معروف کردن و پر فروش کردن آنها ناکام بماند و عطایش به لقایش بخشیده شود؛ اما راه حل چیست ؟

برای مبارزه و جلوگیری از اُفست کتاب راه حل های گوناگونی وجود دارد؛ مهمترین و مؤثرترین این راه حل ها استفاده از شیوه های امنیتی و ضد جعل و پیگیری های مستمر و جدی ناشر کتاب است؛ امروزه ناشران بسیاری کمی هستند که از فرآیند های مؤثر جهت جلوگیری از اُفست کتاب خود بهره می گیرند و در مواردی حتی دیده شده است که ناشرانی بر حسب تصادف یا گزارش های مردمی متوجه کتاب های جعلی خود در بازار شده اند و هویت منتشر کننده ی آنها نیز برای آنها مُسَجَل گردیده است ولی به علت ساز و کار های طاقت فرسای مراجع قضایی از پیگرد و شکایت صرف نظر کرده و سکوت اختیار می کنند.

در انتشارات سنا، چهار شیوه امنیتی و ضد جعل در کتاب های تولید شده لحاظ می گردد که یکی از این شیوه ها درج هولوگرام امنیتی بر روی جلد کتاب هاست.

لینک هولوگرام

البته این اقدام ها، اولین و کوچکترین قدم در راه مبارزه و جلوگیری از اُفست کتاب های هر انتشاراتی است و مهمترین کار در این امر جدیت و پیگیری های مستمرانه ی قضایی بر ضد جاعلان و اُفست کاران است؛ به حمدالله با همت همکارانمان در معاونت حقوقی انتشارات سنا، تا کنون هیچ کتاب پرفروشی در این انتشارات جعل نگردیده است و در چند مورد هم که خاطیان نسبت به چاپ بسیار محدود (۵۰ تا ۱۰۰ جلد) از کتاب ها اقدام کرده بودند و در کتاب فروشی خودشان (بدون پخش در بازار کتاب) به فروش می رساندند، در همان ابتدای امر، شناسایی شدند و به شدت با آنها برخورد گردید؛ همچنین جریمه ی آن نیز از آنها دریافت و به نویسندگان محترم همان کتاب ها پرداخت شد.

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •